Aké práva má spotrebiteľ ak zistí, že má textilný výrobok vadu a ako má v takomto prípade postupovať? Na nasledujúcich riadkoch je popísaný postup pri reklamácii výrobku a taktiež práva a povinnosti jednotlivých zúčastnených strán:
- Ak spotrebiteľ zistí, že výrobok má vadu, nemá výrobok ďalej používať, ale je povinný bez zbytočného odkladu uplatniť reklamáciu u predávajúceho.
- Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Zákon o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z. z. rozlišuje, či je reklamácia uplatnená počas prvých 12 mesiacov od kúpy alebo po uplynutí 12 mesiacov od kúpy. Toto rozlíšenie je významné až v prípade zamietnutia reklamácie zo strany predávajúceho v otázke hradenia nákladov za dokázanie oprávnenosti reklamácie.
Reklamácia do 12 mesiacov od kúpy:
Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu počas prvých 12 mesiacov, predávajúci môže reklamáciu vybaviť spôsobom odôvodnené zamietnutie iba na základe výsledku odborného posúdenia. Náklady na odborné posúdenie, ako aj všetky náklady súvisiace s odborným posúdením znáša počas prvých 12 mesiacov od kúpy výrobku vždy predávajúci, bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia a ich úhradu nemožno od spotrebiteľa vyžadovať.
Reklamácia po 12 mesiacoch od kúpy:
Ak je reklamácia uplatnená po uplynutí 12 mesiacov od kúpy výrobku, predávajúci ju môže vybaviť spôsobom odôvodnené zamietnutie aj bez odborného posúdenia. V tomto prípade je však osoba, ktorá reklamáciu vybavila (predávajúci, ním poverený zamestnanec), povinná poskytnúť spotrebiteľovi informáciu o tom, kam môže výrobok poslať na odborné posúdenie.
Odborné posúdenie môže vypracovať znalec, autorizovaná, notifikovaná alebo akreditovaná osoba, alebo určená osoba.
Ak spotrebiteľ pošle takýto výrobok na odborné posúdenie a odborným posúdením preukáže, že výrobok má vadu, za ktorú zodpovedá predávajúci, môže reklamáciu znova uplatniť. Znova uplatnenú reklamáciu predávajúci nemôže zamietnuť, ale musí ju vybaviť iným spôsobom, ako je odôvodnené zamietnutie, teda odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku alebo vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku.
Náklady na odborné posúdenie:
Z hľadiska nákladov, ak spotrebiteľ zašle výrobok na odborné posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša vždy predávajúci, teda počas celej dĺžky záručnej doby bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia.
Ak je však výrobok zaslaný na odborné posúdenie inej ako určenej osobe, teda znalcovi alebo autorizovanej, notifikovanej alebo akreditovanej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady je predávajúci povinný uhradiť spotrebiteľovi iba v prípade, ak odborné posúdenie preukáže zodpovednosť predávajúceho za reklamovanú vadu, a to v lehote do 14 dní odo dňa znova uplatnenia reklamácie. Ak sa však odborným posúdením preukáže, že zodpovedný za vady je spotrebiteľ, tak si všetky náklady hradí spotrebiteľ sám.
V prípade, že chcete výrobok reklamovať, tu je žiadosť o odborné posúdenie výrobkuna stiahnutie:
ŽIADOSŤ O ODBORNÉ POSÚDENIE VÝROBKU
Reklamovaný výrobok spolu so žiadosťou o odborné posúdenie a kópiou reklamačného lístka nám môžete zaslať na nižšie uvedenú adresu:
Výskumný ústav chemických vlákien, a.s.
Štúrova 2
059 21 Svit (Areál Chemosvitu)
Na všetky odborné otázky je pripravená odpovedať:
Ing. Elena Budzáková, zástupca vedúcej COCV
tel: +421 52 7842 164, +421 918 587 580, e-mail: cocv@vuchv.sk